10 lucruri interesante despre veganism pe care ar trebui să le știi!

Curios despre veganism? Nou în stilul de viață vegan? Un expert vegan? Ei bine, să vedem câte dintre aceste fapte lucruri interesante știți deja! Alegerea unui stil de viata vegan este o decizie frumoasă. Oamenii care urmează o dietă vegană pot face pe tot parcursul zilei alegeri care le ajută sănătății, planetei și atâtor animale. Veganismul este atât de răspândit în zilele noastre, este mai atrăgător decât oricând!

1. Ce este veganismul?

dieta_vegana

Pentru unele persoane, veganismul este doar un stil alimentar, în timp ce pentru alții este un stil de viață, implicând grija pentru planetă și pentru animale.

Veganismul este un mod de a trăi prin care urmărești să te abții, pe cât posibil, de la utilizarea produselor de origine animală. Veganii nu mănâncă alimente de origine animală, cum ar fi carnea, laptele și lactatele. Mulți vegani boicotează și îmbrăcămintea și alte produse care implică exploatarea animalelor, cum ar fi pielea și blana.

2. De ce oamenii devin vegani?

Cele mai importante trei motive actuale care îi fac pe oameni să aleagă veganismul sunt îmbunătățirea sănătății lor, salvarea vieții animalelor și ajutarea planetei.

Veganismul este un mod de viață tot mai răspândit, care a început să ia avânt și în România. Acesta caută să nu facă rău animalelor, excluzând pe cât posibil toate formele de exploatare a animalelor folosite pentru mâncare, îmbrăcăminte și oricare alt scop. Este tot mai ușor să adopți o alimentație bazată integral pe plante, întrucât produsele vegane din magazinele românești s-au triplat în anul 2016. Din ce în ce mai multe persoane realizează suferința care se ascunde în spatele produselor de origine animală și aleg să nu mai contribuie la aceasta.

3. Încercarea unui stil de viață vegan poate fi una dintre cele mai bune decizii pe care le iei pentru sănătatea ta!

de ce vegan

Mulți oameni trec la veganism pentru că este sănătos! Studii recente au descoperit că o dietă pe bază de plante vă poate reduce șansele de a dezvolta anumite tipuri de cancer și de a dezvolta diabet de tip 2. O dietă vegană poate, de asemenea, să reducă nivelul tensiunii arteriale și să scadă colesterolul!

Se cunoaște că alimentele de origine animală joacă un rol important în multe din bolile cronice responsabile pentru cele mai multe cazuri de mortalitate ale acestui secol. Bolile cardiovasculare, cele autoimune, obezitatea, cancerul, și multe alte boli sunt strâns legate de consumul excesiv de alimente de origine animală. Multe studii demonstrează că o alimentație bazată pe plante are rol preventiv și poate avea rol curativ în aceste boli.

4. Fiecare vegan cruță 30 de vieți de animale pe an

Animalele din industria alimentară sunt abuzate, mutilate, înghesuite și sacrificate. Industriile folosesc practici oribile pentru a genera un profit maxim. 99% dintre animalele de crescatorie isi petrec toata viata inchise in ferme industriale. În întreaga lume, peste 150 de milioane de animale de fermă sunt ucise în fiecare zi. Încercând veganismul, protejezi animalele.

Consumăm produse de provenite din exploatarea animalelor (carne, ouă, lactate) nu pentru că ar fi necesare, ci din obișnuință, tradiție, comoditate sau pentru gust – nimic din toate acestea nu pot pot justifica violența și suferința ce se ascund în spate. Majoritatea dintre noi nu bănuim sau preferăm să nu ne gândim la ce se ascunde în spatele a ceea ce punem în farfurie.

5. Veganismul este grozav pentru mediu!

vegan mediu inconjurator

Agricultura industrială este responsabilă în mod semnificativ de defrișări, emisii de gaze cu efect de seră, poluare și lipsa de apă.

Animalele și produsele lor secundare sunt responsabile pentru 51% din toate emisiile de gaze cu efect de seră, la nivel mondial.
Sunt necesari 9.400 de litri de apă pentru a produce 1 kilogram de carne de vită (de la cresterea plantelor pana la alimentia animalelor si incluzand industria de procesare).

Agricultura animală este responsabilă pentru până la 91% din distrugerea pădurilor tropicale amazoniene.
Este atât de ușor să ajuți planeta – mâncând o dietă pe bază de plante, vei trăi o viață mult mai durabilă.

Literatura de specialitate despre impactul reducerii sau eliminării cărnii din dieta dumneavoastră variază. Unele studii arată că alegerea opțiunilor vegetariene ar reduce doar emisiile de gaze cu efect de seră per persoană cu 3% . Alții arată o reducere a emisiilor per persoană de 20-30% pentru reducerea la jumătate a consumului de carne.

6. O dietă pe bază de plante crește metabolismul

Metabolismul persoanelor care urmează o dietă pe bază de plante arde caloriile în primele ore după masă, în medie, cu 16% mai repede decât metabolismul consumatorilor de carne.

Toti nutritionistii recunosc numeroasele beneficii ale legumelor de toate felurile, culorile si formele. Acestea au proprietati antiodixante si ajuta la mentinerea sanatatii mitocondriilor.

7. Termenul „vegan” are mai puțin de 100 de ani

Lafel ca “smiley” sau “binging” termenul „vegan” are mai puțin de 100 de ani.

Termenul „vegan” a fost inventat de activistul britanic pentru drepturile animalelor Donald Watson în anii 1940. „Vegan” descrie filozofia conform căreia animalele nu trebuie exploatate și rănite pentru hrană sau alte scopuri.

8. O dietă pe bază de plante poate oferi cu ușurință proteine!

proteine vegane

Una din preocupările principale ale persoanelor care au o alimentație pe bază de plante este aceea de a-și asigura necesarul zilnic de proteine. O dietă fără carne, bine planificată, poate să furnizeze toți nutrienții necesari, inclusiv proteinele. Anumite alimente vegetale sunt o sursă excelentă și în unele cazuri pot echivala proteina de proveniență animală. Dietele bogate în proteine ajută la obținerea forței musculare, la senzația de sațietate, ia în unele cazuri la pierderea în greutate.

Există atât de multe opțiuni la prețuri accesibile pentru proteine ​​pe bază de plante. Fasole, năut, linte, tofu, tempeh, bucăți de soia și seitan sunt doar câteva opțiuni pentru proteine ​​vegane!

9. Mâncarea vegană este delicioasă și foarte diversă

Veganii se orienteaza mai mult spre fructe si legume, cereale, orez, paste si tot felul de preparate ce se pot realiza cu acestea.

Chiar daca pare imposibil de tinut o astfel de dieta, de fapt este chiar usor. Exista o multime de delicatese care se pot gati fara carne, oua sau lapte. Astfel, veganii nu mananca acelasi tip de mancare zilnic. O astfel de dieta poate fi foarte diversificata si echilibrata.

Există o versiune de rețetă vegană la aproape orice mâncare la care vă puteți gândi. Pe măsură ce cererea crește, tot mai multe companii lansează noi produse vegane, cum ar fi carne vegană și lapte și brânzeturi fără lactate.

10. Diferenta dintre vegan si vegetarian

Acum ca ai aflat definitia mancarii vegane, trebuie sa afli diferenta dintre dieta vegana si cea vegetariana.

Foarte multa lume nu stie exact care este diferenta dintre vegani si vegetarieni, asa ca, adesea, aceasta sunt confundate.

Prima diferenta dintre aceste doua stiluri de viata consta in faptul ca veganii exclud atat carnea de la animale, cat si subprodusele acestora, pe cand vegetarienii nu consuma pasari, carne de vanat sau peste, dar mananca oua si lapte.

Veganii si vegetarienii exclud sa manance carne din aceleasi motive, care pot fi de origine sociala, demografica, de etica sau de sanatate.

A doua diferenta majora consta in faptul ca veganii nu sunt de acord nici cu produsele realizate din pielea, blana sau grasimile animalelor. Astfel, veganii sunt stricti atat din punct de vedere al hranei, cat si cu privire la produsele care implica in mod direct sau indirect utilizarea animalelor de catre om. Printre acestea se numara:

  • Hainele din piele
  • Blanurile
  • Covoarele din lana
  •  Hainele realizate din matase
  •  Sapunurile, lumanarile si alte produse care contin grasimile animalelor
  •  Produsele din latex, fiindca au in componenta proteine din lapte
  •  Cosmetice sau alte produse pe care producatorii le testeaza pe animale

Surse: challenge22.com, raionulverde.ro, catine.ro

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *