Originare din America de Sud, roșiile sunt cultivate pe continentul european de sute de ani, pentru gustul lor dulce, dar și pentru numeroasele beneficii pe care le aduc sănătății.

Aceste legume atât de bune crude, cât și gătite, se împart într-o varietate de culori și pot fi de culoare rosie, galbena sau mov, toate soiurile având în comun cantitatea mare de nutrienți esențiali pentru organism.

Efectele pozitive ale consumului de roșii se datoreaza în special datorită continutului de licopen. Licopen-ul este un antioxidant care ajută organismul să combată actiunea distructiva a radicalilor liberi, ataca celulele sanatoase și cauzează în cele din urmă diferite forme de cancer.

Printre beneficiile roșiilor se numără stimularea circulației sângelui, îmbunătățirea digestiei, protejarea rinichilor, detoxificarea organismului și previn îmbătrânirea prematură.

tomate taiate

Proprietățile nutritive ale roșiilor

O porție de roșii coapte sau crude (150 de grame) este o sursă bună de vitamina A, C, K, acid folic și potasiu. Roșiile au în mod natural un conținut scazut de sodiu, grăsimi saturate și calorii. Ele oferă, de asemenea tiamina, niacina, vitamina B6, magneziu, fosfor și cupru, toate acestea fiind benefice pentru  un stil de viață sănătos.

Este o legumă bună pentru organism și mai ales inimă, ajutând și la combaterea bolilor cardiace, fiind o sursă importantă de acid folic, un compus esențial pentru buna functionare a organismului.

Roșiile mai furnizează și tiamină, niacină, vitamina B6, magneziu, fosfor și cupru, toate necesare unei stări perfecte de sănătate. Tot 150 de grame de roții proaspete furnizează 2 grame de fibre, reprezentând 7% din doza zilnica recomandată.

În general, consumul de fructe și legume, inclusiv consumul de roșii, oferă protecție împotriva tensiunii arteriale crescute, colesterol ridicat, accidente vasculare cerebrale și boli de inimă.

Valorile nutritionale pentru 149 de grame de rosii sunt urmatoarele:

  • Calorii – 26,8 kcal
  • Proteine – 1,3 g
  • Vitamina A – 1241 UI (unitati internationale)
  • Vitamina C – 18.9 mg
  • Vitamina E – 0,8 mg
  • Vitamina K – 11,8 mcg
  • Tiamina – 0,1 mg
  • Niacina – 0,9 mg
  • Vitamina B6 – 0,1 mg
  • Acid folic – 22,3 mcg
  • Acid pantotenic – 0,1 mg
  • Colina – 10 mg
  • Betaina – 0,1 mg
  • Grasimi – 0,3 g (0,1 g grasimi polinesaturate, 4,5 mg acizi grasi omega-3, 119 mg acizi grasi omega-6)
  • Calciu – 14.9 mg
  • Fier – 0,4 mg
  • Magneziu – 16,4 mg
  • Fosfor – 35,8 mg
  • Potasiu – 353 mg
  • Sodiu – 7,5 mg
  • Zinc – 0,3 mg
  • Cupru – 0,1 mg
  • Mangan – 0,2 mg
  • Fluor – 3,3 mcg
  • Fitosteroli – 10,4 mg
  • Apa – 141 g

Cele mai cunoscute beneficii pentru sănătate ale roșiilor

tratament cancer de piele cu rosii

Roșiile contribuie la menținerea sănătății pielii. 

Roșiile ajută pielea să își mențină aspectul estetic, acestea fiind bogate în Beta caroten. Betacarotenul poate oferi protectie sporită pielii împotriva radiațiilor ultraviolete, care cresc riscul de cancer, declansează procesul de îmbatranire prematură și cauzează arsuri solare. O dieta bogata în betacaroten va crea o barieră de protectie împotriva radiațiilor solare.

Alte legume bogate in betacaroten sunt si morcovii, Ardei rosu, sau ardei iute, pepene galben, cartofi dulci. În general legumele de culoare portocalie sau roșie au în general conținut de betacaroten.

De asemenea, licopenul continut de rosii incetineste procesul de imbatranire a pielii si reduce riscul aparitiei cancerului cutanat.

Rosiile ne întăresc oasele

nutrienti rosii

Calciul și Vitamina K, doi nutrienți furnizați de roșii, sunt factori excelenți de fortificare și regenerare a țesutului osos. Vitamina K face parte din grupul vitaminelor liposolubile, ale cărei proprietăți sunt de activare a mecanismelor de legare a calciului la nivelul țesuturilor osoase. Joacă un rol important în prevenire problemelor de coagulare a sângelui, fibroză chistică, boli de ficat, rigidizarea arterelor, osteopenie, osteoporoză, troboză. 

Licopenul din rosii s-a dovedit util în îmbunatățirea masei osoase, aceasta fiind o cale excelenta de prevenire a osteoporozei. Licopenul este medicamentul prevăzut de natură pentru prevenirea şi tratarea cancerului, dar şi pentru protejarea sănătăţii inimii, rinichilor şi a pielii.

Reducerea riscului de cancer

Roşiile ar trebui să fie nelipsite din meniul zilnic. Sunt foarte bogate în licopen, prevenind astfel maladii cum ar fi cancerul de esofag, de colon, mamar şi de prostată.

Un mare avantaj este că licopenul din roşii nu îşi pierde proprietăţile prin fierbere, ceea ce extinde semnificativ gama de produse alimentare pe care le avem la dispoziţie. Licopenul se găseşte în roşii, dar şi în pasta de roşii, efectele lui fiind activate de căldură. 

Tot antioxidantul important din roșii, licopenul, a fost asociat în cadrul mai multor studii de specialitate cu un risc redus de debut al cancerului cervical, cancerului oral, cancerului faringian si esofagian, cancerului de stomac, de colon, rectal, de prostata si ovarian. Antioxidantii din rosii, in special vitaminele A si C, combat daunele produse de radicalii liberi asupra celulelor sănătoase ale organismului.

Reglarea nivelului glicemiei în sânge

Roșiile sunt o sursă bogată de crom, mineral care reglează nivelul glicemiei în sânge și inhibă pofta de alimente dulci. Cromul prezent in organismul uman contribuie la transferul glucozei din sange in celule. Procesul de transfer este necesar, deoarece glucoza reprezinta principala sursa de energie de care dispunem. Aceasta este un glucid simplu, care nu poate fi descompus in alte glucide si are nevoie de hormonul insulina pentru a patrunde in tesuturi.

De asemenea, cromul este implicat in procesele energetice prin care sunt sintetizate grasimile, carbohidratii si proteinele.

Imbunatațirea vederii

Vitamina A din roșii poate să îmbunătățească acuratețea vederii și să prevină afecțiunile văzului. Un demers științific de specialitate a demonstrat că un consum regulat de roșii reduce riscul apariției degenerării maculare, o afecțiune gravă și ireversibilă a ochilor.

Alte legume bune pentru îmbunătățirea vederii sunt morcovii, spanacul, afinele, murele, pepenele galben, dovleacul. Acestea, de asemenea, ar trebuii consumate zilnic, fiind bogate în vitamina A, C, E, beta-caroten, luteină și zeaxantină, substanțe al caror rol în îmbunătățirea vederii a fost dovedit științific. De asemenea, acizii grași omega-3 susțin membranele celulare și au rol de bază în susținerea sănătății vederii.

Mențin sănătatea parului

Întrucât furnizează cantități semnificative de vitamina A, roșiile sunt responsabile și pentru menținerea sănătății parului, ajutând podoaba capilara să rămână rezistentă și strălucitoare.

Fiind bogate în licopen, roșiile vin la pachet cu acest antioxidant esențial în menținerea nivelului de colagen din corp, prin urmare hrănesc firul de păr și promovează o podoabă capilară strălucitoare și frumoasă.

Preven afecțiunile renale și biliare

Medicii au descoperit o strânsă legatură între consumul de roșii și susceptibilitatea redusă de a dezvolta pietre la rinichi și calculi biliari, în special dacă roșiile sunt consumate fară semințe.

De asemenea roșiile mențin sistemul digestiv sănătos prin prevenirea atât a constipației cât și a diareei. Ele previn, de asemenea, icterul și elimină în mod eficient toxinele din organism. Mai mult decât atât, roșiile au o cantitate mare de fibre, care pot reduce simptomele constipației. O cantitate sănătoasă de fibre stimulează peristaltismul și ajută la secreția sucurilor gastrice și digestive. Acest lucru reglează mișcările intestinului, îmbunătățind astfel sănătatea sistemului digestiv și te ajută să eviți boli precum cancerul colorectal.

Reducerea intensitatii durerilor cronice

Persoanele care suferă de dureri cronice recurente produse de boli precum artrita, își pot găsi alinarea consumând roșii în fiecare zi. Bioflavonoizii și carotenoidele din aceste fructe sunt agenți anti-inflamatori eficienți, acționând ca analgezice naturale.

Licopenul, cea mai mare bogație din compoziția chimică a roșiilor, este de fapt și substanța care oferă pigmentul acestor legume bune. Licopenul ajută și la combaterea oricăror inflamații din corp.

Și foarte important de reținut este faptul că proprietățile licopenului se păstrează și după ce roșiile sunt preparate termic sub formă de sos de roșii, supă sau alte preparate.

Pierderea excesului de kilograme

Deoarece conțin o cantitate mare de fibre și apă, roșiile ajută și la pierderea excesului ponderal, cu atât mai mult cu cât sunt sărace în grăsimi saturate și calorii. Astfel, ele induc rapid senzația de sățietate și îmbunătățesc digestia, contribuind la detoxifierea organismului prin lichidele pe care le furnizează. În plus, roșiile stimulează producția hormonului numit leptină, responsabil cu controlul apetitului, reglarea metabolismului și reducerea greutății corporale excedentare.

Dieta cu roşii este una dintre cele mai eficiente diete din lume şi ajută la pierderea în greutate vizibilă în doar 7 zile. Roşiile conţin 94% apă, au 17 calorii la 100 de grame şi o concentraţie mare de potasiu, vitamina B şi C.

Moduri sanatoase de a consuma rosiile

Absorbția optimă de carotenoide și flavonoizi din roșii are loc atunci când roșiile sunt gătite, iar adăugarea de ulei de măsline în timpul preparării lor stimulează absorbția licopenului. Cateva moduri sănătoase de a consuma roșiile sunt următoarele:

– Adăugarea de roșii feliate în sandwich-uri și salate.
– Prepararea sosului de tomate în casă, prin fierbere și consumul lui în locul altor sosuri grase de maioneză, smântână etc.
– Consumul regulat de suc de roșii sau sucuri de legume cu roșii.
– Consumul de roșii proaspete cu omletă dietetică la micul dejun.
– Înlocuirea gustărilor hipercalorice cu roșii proaspete, asociate cu brânză degresată și biscuiți integrali.
– Adăugarea de roșii conservate în tocănițe, supe sau garnituri.
– Servirea cartofilor copți împreuna cu felii de roșii proaspete.
– Adăugarea feliilor de roșii ca strat superior în diverse preparate la cuptor (musaca sau pizza de casă).
– Prepararea de bruschete din pâine integrală, cubulețe de roșii, usturoi, ulei de măsline și busuioc.

Vezi si lista noastră de rețete ce conțin roși:

Write A Comment