Relația dintre dieta noastră și sănătatea mintală este complexă și, din păcate, nu există o abordare unică. În această relație joacă mai mulți factori, inclusiv istoria noastră individuală, starea psihologică, genetică, consumul de alimente, cultura, mediul și stilul de viață.

Depresia este una dintre cele mai răspândite tulburări. Simptomele mentale includ starea de spirit scăzută și stima de sine scăzută. Simptomele fizice includ modificări ale poftei de mâncare sau ale greutății și modificări ale ciclului de somn.

Ce legătură au acestea cu creierul

Reglarea stării de spirit este controlată prin diferite căi neurochimice, alimentate de diferiți nutrienți care furnizează metaboliții pentru producerea neurotransmițătorilor.

Deficiențele neurotransmițătorilor precum serotonina, dopamina și acidul y-aminobutiric (GABA) sunt adesea asociate cu depresia. Mai mult de o treime din neuronii creierului folosesc GABA pentru conexiunile sinaptice; GABA susține serotonina prin receptori, care la rândul nostru influențează starea noastră de spirit.

Serotonina este hormonul „fericiri” care contribuie la buna dispoziție. Dopamina este un hormon de recompensă și motivație care produce sentimente de plăcere. GABA joacă un rol în calmarea și încetinirea activității creierului.

Ce ar trebui să mănânc?

Dovezile în curs de dezvoltare sugerează că tiparele dietetice caracterizate printr-un consum ridicat de fructe, legume, cereale integrale și pește sunt asociate cu o prevalență mai mică a depresiei.

legume pe bune culese proaspat din gradina

Bune pentru corp și pentru minte? Se știe că produsele proaspete au multiple beneficii.

Fructe și legume: acestea conțin o serie de antioxidanți, vitamine și minerale care au proprietăți neuroprotectoare despre care se crede că protejează împotriva depresiei.

Nucile și semințele: acestea sunt bogate în grăsimi nesaturate, polifenoli, seleniu, vitamina E și magneziu care îmbunătățesc modul în care celulele creierului nostru comunică și reduc inflamația. Una sau două linguri de nuci și semințe neprăjite și nesărate reprezintă o porție.

Pește gras: o sursă bună de omega 3. Aceste grăsimi trebuie obținute prin dieta noastră. Acestea fac parte din membranele celulare, susțin funcția creierului și reduc neuroinflamarea. Un supliment pe bază de alge este recomandat dacă nu consumați pește.

Proteine: neurotransmițătorii din creier sunt fabricați din anumiți aminoacizi. Triptofanul este un aminoacid esențial care trebuie consumat prin dietă și suplimente. Triptofanul este un precursor al neurotransmițătorului serotonină.

Carbohidrați: Creierul este activ din punct de vedere metabolic și are un aport ridicat de energie. Carbohidrații susțin absorbția triptofanului în creier în timpul eliberării insulinei. Mănâncă o varietate de fasole, leguminoase și cereale integrale pentru un aport ridicat de carbohidrați.

Apa: Deshidratarea poate avea un impact negativ asupra abilităților cognitive și este asociată cu o sănătate precară. Bea apă! 🙂

Alcool: Aportul de alcool împiedică capacitatea organismului de a utiliza serotonina, atât cu expunere pe termen scurt, cât și pe termen lung. Încercați să nu mai beți alcool.

În general, respectarea unei diete sănătoase este benefică pentru sănătatea creierului și, la rândul său, pentru starea noastră de spirit. Asigurarea faptului că aportul alimentar este plăcut și durabil, cu calorii și hidratare adecvate, este mai important decât urmarea unei diete inflexibile.

Aceasta nu este o listă extinsă și nu elimină sfatul profesioniștilor din domeniul sănătății. Vă rugăm să discutați cu un nutriționist sau dietetician înregistrat înainte de a face modificări în dieta dumneavoastră.

Sursa: Francesca Vuolo – wickedleeks.riverford.co.uk

Francesca este absolventă cu un BSc Nutrition acreditat. Știința nutriției este o pasiune pe care a dezvoltat-o în adolescență, ducând în lumea psihiatriei nutriționale, cu un accent deosebit pe nutriție și dispoziție. Ea oferă informații nutriționale bazate pe dovezi, inspirație alimentară și multe altele pe Instagram @flourishwithfran.

Write A Comment