A început să fie din ce în ce mai comun, invităm o prietenă la cină doar ca să aflăm că și-a schimbat stilul de viață. Cuvântul vegan apare în discuție, care poate ne blochează puțin, și nu stim ce să credem.

Avem o vagă idee de ce înseamnă și totuși mintea ne este inundată instant de o serie de întrebări:

  • Este mai sănătos?
  • Mai poți sta pe canapeua mea de piele?
  • Mai putem merge la un restaurant normal?

Într-o lume plină de reviste și blog-uri despre sănătate și reclame pentru săli de fitnes, din ce în ce mai mulți oameni vor să afle mai mult despre nutriție și ce diete sunt mai sănătoase. Oriunde ați merge, nimeni nu poate scăpa fară să audă de fenomenul din ce în ce mai întalnit – “Sunt vegan”, Din acest motiv cred că ar fi mișto să dezbatem subiectul Vegani vs. omnivori în această postare.

Ce înseamnă vegan?

ce nu mananca veganii

Vegan – este o persoană care urmează o dietă ce nu conține nimic de origine animală. Asta se traduce în mâncare fără nici un fel de carne, fără peste, fără lactate sau ouă, practic o dietă bazată pe fructe si legume. Se diferențiază de vegetarieni deoarece, în general, aceștia mănânca totuși lactate si ouă. De asemenea veganii se abțin și de la orice alte produse ce ar putea avea proveniența animală, precum mierea sau haine din piele.

Dacă ne uităm puțin în trecut, în 2008, 0,5 % din populația Americii era vegană, adică aproximativ un milion de persoane, iar conform unui sondaj efectuat în 2014 acest procent a crescut la 2,5%. Conform statisticilor, femeile sunt cei mai mari fani ai veganism-ului, reprezentând 75% din cei 2.5%.

Numărul oamenilor care mănâncă și carne, este în mod clar mai mare ca a celor vegani, dar stim că cel mai concentrat număr de vegani se află in Israel unde aproximativ 5% din populație este vegană.

Nemâmcând nici un fel de produse provenite de la animale, veganii, au un stil de viață asemănător cu cel al erbivorilor.

Erbivorii sunt animale care se hrănesc exclusiv cu plante, ca de exemplu: cai, vaci, girafe sau drăgălașele căprioare.

Ce este un omnivor?

Majoritatea persoanelor care mănâncă carne, nu mănâncă doar carne precum carnivorii. Persoanele care mănâncă carne sunt în general omnivori, ceea ce înseamnă că mănâncă atât carne cât și plante.

Termenul de omnivor vine din latină de la cuvintele omni (“tot” sau “de toate felurile”) si vorare (care înseamnă “a devora”), deci în esență, omivorii sunt dispusi să mănânce orice, atâta timp cât le face papilele sa zâmbească.

În general oamenii sunt încadrați în categoria omnivor, dar unele persoane consideră că oamenii au un nivel optim de sănătate (sau cum ne place nouă să zicem “Sunt sănătoși tun!”) când au o dietă care seamănă cu cea a erbivorilor.

De ce o dietă vegană?

Veganii spun adesea că urmează această dietă datorită beneficiilor pe care aceasta o aduce sănătății corpului lor sau că sunt motivați de partea etică ale acestei ideei.

Nu o să vorbim despre etică aici, dar suntem curioși de diferențele, legate de sănătate, dintre vegani si omnivori.

Ce diferente legate de sănătate pot fi observate în funcție de dieata urmată?

diferente corporale vegani vs omnivori

Veganii tind să fie mai slabi. Într-un studiu efectuat pe circa 40.000 de adulți din ambele categorii, persoanele care includ carnea in dieta lor, au în general un BMI (index corporal) mai ridicat. Vegetarienii sunt la mijloc, iar veganii îl au cel mai scăzut.

Conform unui studiu realizat în Finlanda, unii cercetători consideră că un regim vegan poate ajuta la tratarea artritei. De asemenea veganii tind să aibă mai puține probleme cu hipertensiunea, în comparație cu vegetarienii sau omnivorii. De asemenea, veganii, par să aibă un risc metabolic mai scăzut de a avea probleme cardiace sau accidente vasculare.

Toate pleacă de la consumul de carne?

proces mancare procesata

Problema nu pare sa fie cu carnea ci mai degraba legată de calitatea acesteia. Cercetări mai recente au observat că problemele cardiace nu sunt legate în mod direct cu carnea roșie sau grăsimile saturate, așa cum se vehicul, ci mai degrabă cu cărnurile procesate. Bazat pe un studiu efectuat pe 1.25 milioane de oameni, consumul de carne procesată, nu simplu – carne roșie, a fost associat cu un risc ridicat de artrita coronariană.

Din punct de vedere evolutionist, mâncatul de carne, practicat de omnivori, pare a fi motivul din spatele creierului mai mare și mai performant al oamenilor. Acesta este rezultatul unui consum mai ridicat de proteine, asociat consumului de carne.

Asociația Nutrițională Americană (ADA) spune că proteinele din plante pot acoperii și chiar depașii necesarul de proteine, și că o dieta omnivoră doar crește numărul de surse din care un om își poate asigura sursa de proteine, incluzând aici proteine de origine animală.

Desigur că proteinele sunt foarte importante atât pentru sănătatea oaselor, cât si pentru masa musculară a corpului. Un studiu a demonstrat că femeile care au mâncat carne au avut o masa musculara mai ridicată comparativ cu cele care au ținut un regim vegetarian, deși consumul de proteine a fost același.

Este o dietă vegană mai sănătoasă ca una omnivoră?

Putem vedea că exista cu siguranța beneficii de a avea un regim alimentar vegan, dar în același timp putem observa că există un deficit în această dietă.

Unul din aceste deficite este vitamina B-12, deoarece nu există nici un fel de plantă care să aibă o cantitate semnificativă din aceasta vitamină. Veganii le pot obține totuși, dar pentru asta vor trebuii să consume suplimente alimentare precum vitaminele cu un procent ridicat de vitamina B-12, sau alimente fortificate cu vitamine, precum laptele de soia sau anumite cereale.

Aciduri grase Omega-3, de asemenea foarte dificil de găsit intr-o dietă vegană, dar ce poate fi absorbit prin consumul de suplimente pe bază de alge.

Cum veganii au nevoie de suplimente pentru a le asigura necesarul nutriționl, putem spune că a fi vegan nu este natural, dar asta nu înseamna ca este nesănătos.

Ce dietă asigură o viață mai lungă?

În acest moment probabil vă întrebați ce dietă asigură o viață mai lungă. Pentru această informație ne-am uitat la Okinawa. Regimul alimentar din Okinawa este asociat în general cu sănătatea și longevitatea. Insulele Okinawa au cea mai mare concentrație de centenari din lume (centenar – o persoană care are 100 sau mai mult de 100 de ani).

okinawa japonia

Un arhipelag situat la câteva sute de chilometrii de coastele Japoniei, Okinawa, are o populație de 1.3 milioane de oameni, din care 740 sunt centenari.

Deși, recent, dieta acestora a început ușor să se schimbe datorita globalizării și a altor factori preucum lanțurile de fast food, dieta tradiționala din Okinawa este compusă din cantități mari de carbohidrați pe bază de plante. Deși sunt în principiu vegani, oamenii din Okinawa mănâncă carne la ocazii speciale, de obicei porc și cantități mici de pește săptămânal.

Acest lucru nu demonstrează neapărat că mâncatul de produse animale în cantități mici este vital mai sănătos, dar demonstrează că o dietă optimă poate exista, fără a devenii complet vegan.

Cu acestea spuse, multe organizații de sănătate spun ca dietele vegane bine planificate, sunt sănătoase, nutritiv adegvate și pot oferi beneficii în prevenirea și tratarea unor probleme de sănătate.

Indiferent de ce preferințe alimentare ai, putem spune clar că poți avea un stil de viață sănătoas fie că urmezi sau nu o dietă vegană.

Esti? Sau, te-ai gândi vreodată să devi vegan? De ce da? De ce nu? Asteptăm răspunsurile voastre în secțiunea de comentarii de mai jos.

Write A Comment